Zdrowe i prawidłowo rozwijające się dziecko jest wielkim szczęściem rodziców. Wszystkim zalezy aby dzieci wzrastały ,by pod kazdym względem rozwijały się prawidłowo, a więc były zdrowe , grzeczne, kolezeńskie pragniemy, aby wyrosły na ludzi sprawnych zaradnych. Zdrowie i jego rozwój zalezą przede wszystkim od wpływów otoczenia,czyli środowiska w którym dziecko wzrasta.Bardzo wazne jest kształtowanie i promowanie zdrowego stylu zycia juz od najmłodszych lat. Stylu,który wyznaczać bedzie konkretne zachowania , przyzwyczajenia i nawyki "prozdrowotne" jednostki w okresie dziciństwa,by następniedominować w jej dorosłym zyciu.
HASŁO TYGODNIA: W ZDROWYM CIELE ZDROWY DUCH
Grupa 5 - latki
Cele ogólne: Kształtowanie aktywnych postaw i nawyków dzieci wobec zdrowia. Pokazywanie rodzicom sposobu organizowania działań, podczas których dzieci zdobywają samodzielnie doświadczenie, są aktywne, a jednocześnie rozwiązują różne problemy. Stworzenie dzieciom sytuacji budzących ich emocje, radość, zadowolenie.
Poniedziałek pod hasłem: Czystość to zdrowie.
Cele ogólne: Wyjaśnienie ogólnego pojęcia zdrowie.
Zapoznanie z prawidłowym sposobem i etapami mycia rąk
Budzenie wiary dzieci w swoje możliwości podczas tworzenia i działania. Uczenie się dbania o własne rzeczy. Odzwierciedlenie ruchami i gestami treści zawartych w opowiadaniu i piosence.
Cele operacyjne: Dz. wie i przestrzega kolejne etapy mycia rąk.
Dz. potrafi dbać o własne rzeczy.
Dz. potrafi odzwierciedlić ruchem i gestami treści zawartych w opowiadaniu i piosence.
Przebieg dnia:
- Ćwiczenia poranne: Wielkoludy i krasnoludy.
- ,,W łazience” – róbcie to co robi kotek: pokaz kukiełki.
- ,,Przedszkolaczek mały, duży...” – recytacja wiersza; przypomnienie o mydle, wodzie, ręczniku.
- ,,Czysta Kasia” – historyjka obrazkowa, rozmowa o osiąganiu zdrowia.
- Działania w grupach: pranie ubranek dla lalek, mycie samochodu.
- Elementy dramy ,,Co robimy w łazience” – bez słów.
- Działanie według wyboru: Ręczniki – projektowanie wzorów z figur geometrycznych; Przyrządy toaletowe – lepienie z plasteliny; Dobieranie przyjaznych par – odrysowywanie, wycinanie, naklejanie na kolorowy karton.
Wtorek pod hasłem: Bawimy się dbając o czystość naszego otoczenia.
Cele ogólne: Poznawanie sposobów wykorzystywania surowców wtórnych do zabawy. Poznanie pożądanych cech czystego otoczenia. Pamiętanie o nie rzucaniu papierków, uczulenie na estetykę otoczenia, Zapoznanie ze sposobem oklejania pudeł makulatury, Rozpoznawanie dźwięków z kasety: woda, pralka, odkurzacz, szorowanie.
Cele operacyjne: Dz. potrafi wykorzystać surowce wtórne do zabawy.
Dz. zna cechy czystego otoczenia .
Dz. potrafi działać tak, aby w otoczeniu było czysto w myśl określonych
zasad.
Dz. zna sposób oklejania pudeł makulaturą.
Przebieg dnia:
- Zabawa ilustrowana do pios. ,,Jesienna orkiestra”(Kalendarz muz.).
- ,,Brudas” – historyjka obrazkowa. Tworzenie według analogii (o innym zachowaniu) – rysowanie mazakami.
- Ubieranie lalek odpowiednio do pory roku; urządzenie ,,Kącika czyścioszka” (prace w zespołach) –wycinanie ,lepienie z plasteliny przyborów toaletowych.
- ,,Cukierkowe drzewko” – co byłoby gdyby dzieci rzucały papierki na dywan.
- Wyklejamy pudełka kartonowe gazetami z myślą o adaptacji na kosze.
- ,,W poszukiwaniu pojemników na odpady” – wyprawa na dół przedszkola; oglądanie i segregowanie: szkło, plastyk i papier.
Środa pod hasłem: Sport to zdrowie.
Cele ogólne: Uświadomienie dzieciom znaczenia ruchu dla prawidłowego funkcjonowania organizmu.
Rozwijanie pomysłowości, innowacji twórczej podczas realizacji zadań ruchowych oraz tematu pracy plastycznej.
Doskonalenie płynności ruchów ramion.
Ukazywanie możliwości pracy zespołowej w dużym formacie w nietypowej,a bliskiej dzieciom sytuacji.
Budzenie radosnej atmosfery.
Cele operacyjne: Dz. rozumie znaczenie ruchu dla prawidłowego funkcjonowania organizmu.
Dz. potrafi realizować zadania ruchowe oraz temat pracy plastycznej.
Dz. potrafi pracować w zespole. Przebieg dnia:
- Zabawa z kostką obrazkową i liczbową: zrób to tyle razy ile było kropek.
- Teatr ,,Duchy” według W. Chotomskiej w wykonaniu nauczycielek i personelu: puenta – w zdrowym ciele zdrowy duch.
- Zestaw ćwiczeń gimnastycznych według Labana: wyrabianie umiejętności łączenia ruchów z muzyką, kształcenie motoryki w zakresie zwinności.
- W parach - plakaty malowane farbą klejową, dużym pędzlem na temat:. ,,Lubię sport” (podłoga).
- Rozszerzamy historyjkę o Kasi – dzieci tworzą opowiadanie o ruchu.
Czwartek pod hasłem: Jedzmy zdrowo i wesoło.
Cele ogólne: Ukazanie zależności pomiędzy odżywianiem i zdrowiem (warzywa i owoce – źródła witamin), wzbogacenie słownika o wyrazy: witaminy, zdrowie, jarzyny.
Zapoznanie ze skutkami niewłaściwego ubierania się i sposobami domowego leczenia: syropy.
Cele operacyjne: Dz. wie jakie są zależności pomiędzy odżywianiem i zdrowiem.
Dz. zna znaczenie wyrazów witaminy, zdrowie, jarzyny.
Dz. zna skutki niewłaściwego ubierania się. Dz. zna sposoby domowego leczenia. Przebieg dnia:
- Ćwiczenia oddechowe ,,Serwetkowe dmuchawce, kule, wietrzyki”.
- ,,Przeziębienie Krzysia” – opowiadanie nauczycielki. Działania dzieci syrop z cebuli i buraka (mycie, obieranie, drążenie, sypanie cukru)
- Zabawy badawcze z solą, cukrem, wodą, cytryną (smak) wg. E. Gruszczyk- Kolczyńskiej
- Prace w zespołach:
I ,,Surówka krasnoludków” – kapusta, ogórek, pomidor, cebula.
II ,,Owocowe szaszłyki” – jabłko, marchew, papryka, winogron, ser.
III ,,Owocowy koktajl” – maślanka, mrożone owoce.
- Zaczarowane serwetki – dzieci chętne: rysowanie pędzlem na serwetce bibułkowej (rozpływające się kontury)
- Tworzymy album o zdrowej żywności – rysowanie kart mazaki.
Piątek pod hasłem: Dentysta to nasz przyjaciel.
Cele ogólne: Rozumienie potrzeby dbania, kontrolowania i leczenia zębów.
Przezwyciężanie lęku do lekarza stomatologa.
Zapoznanie z charakterystycznymi cechami przedmiotów: zęby, szczotka, pasta. Ustalenie wyniku dodawania i odejmowania podczas manipulowania przedmiotami
Swobodne odtwarzanie ról wynikających z utworu.
Cele operacyjne: Dz. wie że należy dbać, kontrolować i leczyć zęby.
Dz. zna charakterystyczne cechy przedmiotów: zęby, szczotka, past Dz. potrafi ustalać wynik dodawania odejmowania podczas manipulowania przedmiotami.
Dz. potrafi odtworzyć role wynikające z utworu. Przebieg dnia:
- Zabawa inscenizowana do piosenki ,,Szkolni lekarze” z kasety magnetof.
- Kto ma pomysł na laurkę dla pani stomatolog ? – burza mózgów.
- Rozmowa przy tablicy graficznej ,,U dentysty”
- Spotkanie z panią stomatolog . Słuchanie wskazówek i rad, mycie zębów według instrukcji dentystki.
- Ćwiczenia ortofoniczne ,,Boli ząbek”: aj, ej, au, och, bee.
- ,,Pudełko skarbów” – indywidualne ustalanie ,,ile jest?” – dokładanie.
- Zabawa z elementami dramy ,,Czyścioszek” ,,Słabeusz”
Opracowała i prowadziła:
Danuta Rytel |